УДК 342.8
Иванова Елена Леонидовна
кандидат юридических наук, начальник
отдел конституционного права
Иркутское областное государственное казенное учреждение
«Институт законодательства и правовой информации имени М. М. Сперанского»
664003, Россия, г. Иркутск, ул. Горького, 31
тел. +7 3952 24-05-34
e-mail: izpi@mail.ru;
доцент
кафедра предпринимательского и финансового права
Байкальский государственный университет
664003, Россия, г. Иркутск, ул. Горького, 22, кор. 6, каб. 209
e-mail: law.bgu@yandex.ru
Аннотация. Выявлено значение конституционных (уставных) судов субъектов Российской Федерации (далее – субъекты РФ) при реализации процедуры
применения мер конституционно-правовой ответственности в отношении органов государственной власти субъектов РФ. Обозначены проблемные аспекты
законодательной конструкции привлечения законодательных (представительных) органов, а также глав субъектов РФ к конституционной правовой
ответственности за нарушение конституции (устава) субъекта РФ в условиях отсутствия органов конституционного (уставного) контроля в большей
части субъектов РФ. Отмечается, что универсальные формулировки федерального закона, определяющего общие принципы организации и деятельности
органов государственной власти субъектов РФ, в условиях несогласованности позиций федерального законодательства и судебной практики,
не способны обеспечить полноценную реализацию механизма конституционно-правовой ответственности в регионах. Отражены результаты анализа
законодательства субъектов РФ, регулирующего порядок участия конституционных (уставных) судов субъектов РФ в процедуре определения грубого
нарушения конституции (устава) и законов субъекта РФ, повлекшего за собой массовое нарушение прав и свобод граждан, как основания для выражения
ему недоверия. Посредством мониторинга регионального законодательства установлено, что регулирование такой процедуры крайне редко находит
свое отражение в законодательстве. Сделан вывод, что с учетом необходимой доработки отдельные виды судопроизводства, предусмотренные
законодательством Кабардино-Балкарской Республики, Республики Саха (Якутия), Республики Татарстан и Чеченской Республики, могут быть
использованы в целях установления указанными органами наличия (отсутствия) фактических оснований конституционно-правовой ответственности.
Ключевые слова: конституционно-правовая ответственность, конституционные (уставные) суды субъектов РФ, органы конституционного
(уставного) контроля, законодательный (представительный) орган государственной власти субъекта РФ, глава субъекта РФ.
Ivanova Elena Leonidovna
Ph. D. in Law, Head
Constitutional Law Department of the Irkutsk regional state scientific research
public institution «M. M. Speransky Institute of Legislation and Legal Information»
31, Gorky st., Irkutsk, 664003
phone +7 3952 24-05-34
e-mail: izpi@mail.ru;
Аssociate Professor
Department of Business and Financial Law
Baikal State University
22, building 6, room 209, Gorky st., Irkutsk, Russian Federation, 664003
e-mail: law.bgu@yandex.ru
The Role of Regional Constitutional (Statutory) Justice in the Mechanism of Constitutional Legal Responsibility
Abstract. The research is dedicated to identifying the importance of constitutional (statutory) courts of the subject of the Russian Federation (hereinafter referred
to as the subject of the RF) when implementing the procedure for applying measures of constitutional legal responsibility with respect to the state authorities
of the subject of the RF. At the same time, the article identifies problematic aspects of the legislative structure of prosecution the legislative (representative)
bodies, as well as heads of the subject of the RF to constitutional legal responsibility for violation of the constitution (statute) of the subject of the RF in the
absence of constitutional (statutory) control bodies in the majority of the subject of the RF. The author of the article notes that the universal statements
of the federal law, which defines the general principles of organization and activities of state bodies of the subject of the RF, in conditions of inconsistency
of the positions of federal legislation and judicial practice, are not capable of ensuring the full implementation of the mechanism of constitutional and legal
responsibility in the regions. The article also reflects the results of an analysis of the legislation of the subject of the RF governing the participation
of constitutional (statutory) courts of the subject of the RF in the procedure for determining gross violation of the constitution (statute) and laws of the
subject of the RF, resulting in massive violations of citizens’ rights and freedoms as grounds for expressing mistrust. Through the monitoring of regional
legislation, it has been established that regulation of such a procedure is rarely reflected in legislation. At the same time, the author of the article comes
to the conclusion that, taking into account the necessary revision, certain types of legal proceedings stipulated by the legislation of the Kabardino-Balkarian
Republic, the Sakha Republic (Yakutia), the Republic of Tatarstan and the Chechen Republic can be used to establish the presence grounds
for the application of constitutional sanctions.
Keywords: constitutional and legal responsibility, constitutional (statutory) courts of the subjects of the Russian Federation, bodies of constitutional
(statutory) control, legislative (representative) body of state power of the subject of the Russian Federation, head of the subject of the Russian Federation.
Полный текст статьи доступен по адресу: https://elibrary.ru/item.asp?id=36724302